Китайска история за тълкуване на кармата

По времето на династията Цин живял търговецът Джао Дефанг. Той имал трима синове, бил богат и се радвал на щастлив живот. Особено го радвало това, че и тримата му сина били женени.

На тържеството по случай 60-тия рожден ден на Джао, той признал пред своите синове как е забогатял. Когато започвал търговията си преди години, той нагласил везната си така, че да не мери правилно и по този начин умишлено мамел и доставчиците си, и клиентите си. Когато изкупувал нещо от доставчиците, везната показвала по-малко тегло, а когато продавал стоката си на клиентите, везната показвала повече от действителното тегло на стоката.

 - Ето така доставчикът на памук фалира, след като аз изкупих хиляди килограми от него и все го мамех с грамажа. Той отчаяно се опитваше да спаси бизнеса си, но в крайна сметка умря от коремен тиф преди повече от 20 години. Но на мен и до днес ми е съвестно заради него - казал Джао. - Имаше и един билкар, който също фалира и умря, след като години наред аз го мамех с моята везна. Имаше и много други, които съм ги лъгал, но тези двамата са най-сериозните случаи. И въпреки че сега съм толкова богат и щастлив, винаги когато се сетя за хората, които умряха поради моите измами, се чувствам ужасно виновен и не мога да спя нощем от угризения на съвестта. Решил съм, за да успокоя съвестта си, сега тук пред вас да унищожа тази везна, и се заклевам занапред да бъда честен търговец и добър човек.

Синовете на търговеца одобрили неговото решение:

 - Да, татко, така е правилно да се постъпва и ние всички сме съгласни с теб - потвърдили зарадвани те. И така, Джао счупил лъжливата везна и действително удържал на думата си - от тогава нататък започнал да търгува честно и да върши добри дела.

 "Бор, слива и жерави" - картина от времето на династията Цин

Не след дълго време обаче за семейството на Джао настъпили тежки времена. Първо най-големият му син умрял от внезапна болест, а после и втория син заболял и умрял, а пък неговата вдовица избягала с друг мъж. Накрая и третия син се разболял и също умрял след няколко дни. По това време жената на третия син била бременна.

Джао се чувствал много объркан и нещастен, заради всички тези злини, които му се струпали на главата. "Докато бях нечестен търговец и мамех хората, си живеех щастливо, а всичките ми синове бяха около мен" - оплаквал се той. "А сега ме сполетяха толкова големи нещастия, въпреки че се опитвам да бъда честен и добър човек. Изглежда съвсем е сбъркана тази древна китайска поговорка, която казва, че доброто ще бъде възнаградено, а за злото ще има възмездие."

И съседите на Джао му съчувствали за нещастията. Един ден на бременната снаха на Джао й започнали родилните болки. Тя много се мъчила, три дни поред, а бебето все не искало да излиза. Акушерки и съседки идвали една след друга, но никоя нищо не можела да направи и всички си тръгвали безпомощни.

Джао се тревожел все повече и повече. Посред цялато това напрежение се появил един скитащ монах, който почукал на вратата, молейки се за милостиня. Стопанката се опитала да го изгони, но монахът казал, че носи специално лекарство за тяхното семейство, затова веднага го поканили в къщата и го приели с уважение.

 - Аз съм скитащ монах и отивам там, където ме отведе съдбата - казал монахът на Джао. След това му дал лекарството, а Джао веднага наредил да го занесат на снахата. След няколко минути се появила акушерката и съобщила, че снахата е родила здраво момченце, малко след като изпила лекарството.

Джао бил много щастлив. Горещо благодарил на монаха и наредил да се вдигне пиршество още същата вечер, за да се отпразнува раждането на внука му. Малко по-късно, докато седяли и вечеряли, Джао попитал монаха:

 - Уважаеми Учителю, дали бих могъл да ти задам един въпрос, който ме измъчва от доста време?

Монахът кимнал утвърдително. С дълбока въздишка Джао заразказвал:

 - Със срам трябва да си призная, че много години наред водех бизнеса си по нечестен начин - мамех хората с лъжливата си везна. Миналата година реших да стана честен и добър човек, и затова унищожих тази везна. Но откакто го направих, започнаха да ме сполетяват нещастия едно след друго. Загубих и тримата си синове в рамките на шест месеца, а две от снахите ми избягаха с други мъже. Добре поне че третата снаха е при нас и ни дари с тази радост - роди ни внук. Кажи ми, защо семейството ми беше толкова щастливо, докато лъжех хората, а откакто реших да стана добър, ме сполетяха всичките тези нещастия?

След като чул историята на Джао, монахът се усмихнал загадъчно и отговорил:

 - Недей да се самозаблуждаваш, защото небесата винаги са справедливи към нас. Твоя най-голям син беше реинкарнация на доставчика на памук, който умря, след като ти го беше лъгал, а вторият ти син беше прероденият билкар, който също умря заради теб. И третият ти син дойде на този свят след всичките лоши неща които ти беше направил. Тези твои трима синове се родиха, за да ти отмъстят, те трябваше да те съсипят, и заради тях ти щеше да фалираш и да бъдеш слуга на други до края на дните си. Въпреки това, понеже ти реши да станеш добър човек и удържа на обещанието си да бъдеш честен, боговете погледнаха милостиво на теб и повикаха обратно на онзи свят твоите трима сина. Ето така ти се спаси от съдбата, която те очакваше.

След като чул това, Джао се почувствал като пробуден от след дълъг сън. Той благодарил на монаха, че му е обяснил ситуацията, но попитал и за внука си - дали и той се е родил на този свят, за да събира дълговете на дядо си.

 - Не бой се - казал монахът с усмивка, - твоите дългове са изплатени след всичките нещастия, които си преживял през последната година. Твоят внук ще донесе щастие и късмет за теб и семейството ти. И той самия ще бъде голям късметлия, заради твоето решение да бъдеш добър с другите. Това е твоята награда, че си се обърнал към доброто.

Джао много се зарадвал на този отговор, и още по-твърдо решил, че ще бъде добър занапред.

Тази история е потвърждение на старата китайска пословица, която казва: "Ако едно добро семейство бъде сполетяно от изпитания, това може да е заради кармичните дългове на тези хора, или дълговете на техните предци. Но след като кармичните дългове бъдат изплатени, семейството ще се радва на щастлив живот."

Източник: /theepochtimes.com/
-

-