Учените са наблюдавали 4000 мъже и жени в продължение на 30 години, а изследването им е било насочено към измерване на систоличното кръвно налягане, което показава налягането при съкращаване на сърдечния мускул. Резултатите показали, че хората, които са учили повече от 17 години, имали средно с 3.26mmHg по-ниско систолично кръвно налягане в сравнение с тези, които са учили по-малко от 12 години. С други думи, колкото по-дълго учи човек, толкова по-малко вероятно е да развие високо кръвно налягане и по този начин да си спести до известна степен риска от мозъчни удари, хронична бъбречна недостатъчност и артериални аневризми. Това важи особено силно за жените.
Полезно е също така и да се знае поне един чужд език, защото това може да ви спаси от старческата деменция или най-малкото да забави процеса на стареене на мозъка. Според учените двуезичните хора са по-добре защитени от Болестта на Алцхаймер в сравнение с хората, говорещи само един език. Резултатите от няколко различни проучвания показват ясната връзка между двуезичността и функционирането на мозъка, което може да се обясни с това, че използването на втори език е един вид "умствена гимнастика", която поддържа мозъка активен даже и с напредването на възрастта.
В най-новото проучване, проведено от Американската Асоциация за напредък на науката във Вашингтон се е установило, че пациентите предразположени към болестта на Алцхаймер, които знаят само един език е много по-вероятно да развият болестта в сравнение с двуезичните пациенти. Оказало се, че ползването на втори език е много по-ефективно средство даже и от лекарствата, които понастоящем се използват за контролиране на тази болест, твърди Елен Бялисток, която е професор по Психология в Университета Йорк в Торонто, Канада.
"Открихме, че при двуезичните пациенти се получава забавяне от порядъка на 4-5 години преди да се появят симптомите на Алцхаймер, ако изобщо се появят" - обяснява Бялисток. "Това е поразително, защото никоя от използваните до момента фармакологични интервенции не е показвала толкова значителни резултати." Тълкуването на учените е, че владеенето на втори език се оказва твърде ангажиращо за когнитивната мозъчна дейност, което пък действа стимулиращо на мозъка, точно както и други социални и интелектуални занимания.
Според изследователите ефектът е пряко свързан с използването на втори език, а не се дължи на страничен ефект от разликите в професиите и образованието между дву и едноезичните хора. Проведените експерименти предполагат, че това се дължи на допълнителните умствени усилия, свързани с използването на втория език, казва професор Бялисток.
"Да ползваш два езика има конкретни когнитивни ползи и подобрява работата на определени части от мозъка, като например важната зона наречена система за изпълнителен контрол. Ние знаем, че функциите на тази система се влошават с напредването на възрастта, но открихме, че при двуезичните хора функциите са много по-добри, независимо от възрастовата група. Хората ползващи и втори език определено се представиха по-добре при нашите експерименти."
Според Джудит Крол, която е професор по психология в Penn State University в Пенсилвания, последните проучвания показват, че ползването на два или повече езика помага на мозъка да се упражнява и го поддържа в добра форма, независимо от напредването на възрастта. Или иначе казано - ползването на втори език е добро за вас, затова учете чужди езици!
Източник: /Independent.co.uk/
-
-