Учените са достигнали до този извод, след като са изследвали феномена известен като "блокиране". Това е често срещано явление и се наблюдава когато например добър футболист пропусне да отбележи дузпа или когато способен студент се провали на някой важен изпит, въпреки че е подготвен. "Блокирането не се дължи само на притеснение или нервност" - твърди д-р Сиан Бейлок от Университета в Чикаго. "Явлението се наблюдава когато мозъкът е пренатоварен с твърде много информация, в резултат на което се парализира способността му да я анализира".
Блокирането може да се случи при различни ситуации - например интервю за работа, по време на презентация пред публика, даже и при разговор с важен клиент. Най-запомнящи се естествено са блокиранията по време на спортни състезания или футболни мачове, защото тогава целия свят гледа.
Д-р Бейлок е използвала мозъчно сканиране за да изследва какво се случва в ума при натоварващи ситуации в лабораторни условия. Според нея блокирането не е просто слабо представяне, а изпълнение, което е под нормалната ефективност на даден човек.
"Представете си някое действие, което е много под възможностите ви, нещо което в миналото сте правили без усилия, даже механично, но ето че изведнъж блокирате не можете да го направите. Това се случва когато сте под голямо напрежение и се чувствате принуден да направите всичко идеално" - казва тя. "В такава ситуация ще е по-полезно да се разсеете малко, отколкото да се мъчите да контролирате всички аспекти на вашето представяне." Ето защо при натоварващи ситуации свиркането и тананикането са полезни - помагат на ума да се разсее за малко от натоварващата дейност.
Изследователите са открили също и че мозъка може да саботира изпълнението, когато работната му памет е твърде натоварена (работна памет е частта от мозъка, която се фокусира върху задачата изпълнявана в конкретния момент). Въпреки че при повечето хора работната памет функционира добре, тревогите и притеснението оказват своето влияние и идва момент, когато мозъкът просто отказва да работи.
Д-р Бейлок е установила и друг интересен феномен, който е нарекла "влияние на стереотип". Този феномен е в резултат от културните влияния и на предразсъдъците относно пол или раса. Например вярването, че момчетата се справят по-добре с математиката отколкото момичетата оказва силно влияние върху действителните способности на децата.
Източник: /DailyMail/
Изводи:
1. Избягвайте стереотипите.
2. Когато сте под напрежение си свиркайте!